Från årsmötet 2021

I helgen hade vi i Geografilärarnas riksförening årsmöte och då avhandlades en mängd frågor. Det har varit ett intensivt påverkansår där vi har deltagit i ett flertal remissrundor om både timplan och läromedel. Implementeringen av kursplanerna i grundskolan skjuts på framtiden medan det nu är dags för en översyn av gymnasiets kursplan. Självklart kommer vi vara med att bevaka geografiämnets inriktning.

För kommande år så planerar vi flera aktiviteter och förhoppningsvis kommer vi kunna ses på riktigt, både på exkursioner och på Geografdagarna i höst. Geografdagarna skulle ha genomförts förra året men har fått skjutas upp till i år. De kommer att genomföras på Uppsala universitet under höstlovsveckan och är ett ypperligt tillfälle till fortbildning för alla geografilärare.

Under det här pandemiåret med corona så har det blivit allt tydligare att geografi spelar roll och ett av våra nummer av Geografiska Notiser handlade om hälsans och ohälsans geografier. Under året har Anders Fridfeldt varit redaktörer men han ska nu vidare till andra äventyr. Istället tar vår tidigare ordförande David Örbring över rollen som huvudredaktör tillsammans med Anders Brandt.

David har varit föreningens ordförande under många år och hans starka engagemang för ämnet och vår förening kommer nu kanaliseras i arbetet som redaktör för Geografiska notiser. Under tiden som ordförande har David genomfört sina doktorandstudier och kan nu titulera sig som doktor i geografididaktik. Vi både gratulerar och tackar David för de här åren!

Som nyvald ordförande ser jag med spänning fram emot verksamhetsåret. Vi kommer fortsätta driva geografiämnet framåt och vill både säkra ämnets timmar i timplanen och se till att fler gymnasieelever får möjlighet att läsa geografi. Ett sätt att göra det på är att vi blir fler. Med fler medlemmar i föreningen så får vi en starkare röst och kan lättare nå förändring. Om du redan är medlem så fundera på om du kan ta med dina kollegor och bli gruppmedlem.

Jag tackar för förtroendet och ska förvalta det väl.
Åsa Colliander Celik
Ordförande i Geografilärarnas riksförening